המדריך לקניית אופנוע חדש

עברתם את הטסט? מזל טוב! מה עכשיו? לקנות אופנוע כמובן!

בטוח שמעתם עשרות פעמים את הקלישאות הבאות: "אופנוע זה כלי מסוכן", "חתמת על כרטיס אדי?". למען האמת הערות הללו נכונות. במהלך מספר השנים בהם אני רוכב, ראיתי חברים רבים נפצעים ואף נהרגים. אם נהיה כנים, זו אשמתם. הם עלו על כלים שלא הכירו וניסו לרכוב כמו מרק מארקס (רוכב MotoGP מפורסם). אני לא מנסה להגיד לכם אל תרכבו, להפך תרכבו אבל באחריות! במאמר זה אתן מספר המלצות כיצד לרכוש אופנוע חדש או יד שנייה ומה הם הדברים המרכזיים שכדאי להתמקד בהם במהלך חיפוש אופנוע.

 

Don’t bite more than you can chew

בעולם האופנועים למשפט הזה יש משמעות חדשה. בתור אופנוע ראשון אני אישית הייתי מתרחק מאופנועים מעל נפח 300 סמ"ק. לכך שתי סיבות:

  1. הספקים – ככל שההספק נמוך יותר, הרצון שלי בתור רוכב לסחוט את הדוושה קטן. הסיכוי שאנסה לנסוע במהירות גבוהה בהרבה ממה שהדרך מאפשרת קטן. הסיבה לכך היא שכל עלייה בסל"ד מורגשת מאוד.
  2. מבנה הכלי – כלים בנפחים נמוכים מוכוונים לרוכבים פחות מנוסים. לרוב הם משודכים לשלדה ומתלים שמקלים מאוד על השליטה באופנוע ומאפשרים לרוכב לפצות בקלות על טעויות שהוא יעשה בזמן רכיבה.

 

Better be safe than sorry

מיגון הוא ללא ספק הנושא שהכי מזלזלים בו. רוכבים קונים את הקסדות הכי זולות, רוכבים בלי מעיל רכיבה ומגיני ברכיים. תזכרו תמיד, אופנוע הוא בר החלפה ותיקון, הגוף שלכם לא!

בחרתם לעלות על כלי מסוכן, אל תשחקו עם המזל. תקנו קסדה איכותית בעלת 5 כוכבי SHARP, מעיל רכיבה ומגיני ברכיים של חברה מוכרת והשתמשו בהם, הם לא פריט אופנה.

 

חדש חדש חדש

אופנוע חדש הוא ללא ספק התרגשות אדירה. זה הוא כלי 'בתול' שאף אחד לא רכב עליו לפניכם. כלי חדש ניתן לקניה במספר תשלומים מה שהקל את התשלום. לרעתו נזקפת העובדה שמהרגע שהכלי נרשם על שמכם, עוד לפני שנסעתם עליו ק"מ אחד, הוא איבד 10-15% מערכו. 

בנוסף, במהלך 1,000 הקילומטרים הראשונים כדאי מאוד לא לנסוע בטורים גבוהים, לא לבצע האצות חדות (אלא אם כן אין ברירה) או לנסוע פרקי זמן ארוכים בסל"ד קבוע. תקופת 1,000 הק"מ הראשונים נקראת תקופת הרצה והיא חשובה מאוד לחיי מנוע ארוכים.

מומלץ לבטח כלי חדש לפחות בביטוח "מקיף מצומצם" למקרה של גניבה או השחתה. עלות הביטוח הזה גבוהה מאוד בהשוואה לביטוח רכב או ביטוח צד ג' לאופנוע. בנוסף, חברות הביטוח מחייבות אותך להתקין מכשיר איתור על האופנוע.

 

השאלה היא לא אם תיפול אלא מתי

אופנוע יד שנייה הוא אופציה מעולה לרוכבים חדשים. רוכב חדש ייפול ולא משנה כמה הוא תותח. את האופנוע הראשון שלי הפלתי מעמידה במקום בגלל שהחלקתי עם הרגל התומכת ברמזור. עם השנים הגיע הניסיון לחפש שלוליות שמן שעלולות להפיל אותי וההבנה איך להתחמק מהן. 

כלי יד שנייה יותר סלחני לתיקוני שבר מכיוון שלרוב קל יותר להשיג לו חלקים ומחירם לרוב זול יותר. בנוסף עלויות האחזקה השוטפות נמוכה יותר מכיוון שניתן לטפל בכלי במקום שהוא לא מוסך היבואן בלי להסתכן בהסרת האחריות. (אנו מודעים לחוק שמאפשר לכל בעל רכב לטפל בכל מוסך שירצה, ועדיין לממש את אחריות היצרן כנגד הצגת היסטוריית טיפולים מלאה, אבל בישראל כמו בישראל, חוקים לחוד ומציאות לחוד).

עלויות הביטוח לרוב נמוכות יותר, משום שלעיתים לא משתלם לבטח כלי ישן בביטוח מקיף מצומצם. למרות זאת אנו עדיין ממליצים על ביטוח צד ג', שאינו מחייב את הרוכב בהתקנת אמצעי איתור.

 

איזה פלטפורמת אופנוע לקחת?

כמו שלכל אדם יש טעם שונה במוזיקה כך גם לכל אחד יש אופי רכיבה שונה. יהיו כאלו שיעדיפו רכיבת שטח (מוטוקרוס), רכיבת כביש צמודה לפני הקרקע (ספורט), טיולים ורכיבת כביש רגועה (טורינג \נייקד). קחו זמן וקבלו את ההחלטה בכובד ראש. אם יש לכם חברים בעלי אופנועים, ממליצים לכם לבקש מהם נסיעת מבחן, אפילו בתור מורכבים זה מאוד יעזור לכם לגבש דעה.

 

אופנוע יד שנייה – מה צריך לבדוק?

  • העצה הראשונה שלנו היא להקדים לפגישה עם מוכר האופנוע. נצלו את הזמן לבדוק שאין כתמי שמן מתחת לאופנוע. הם עלולים להצביע על נזילה.
    הסתכלו שהפלסטיקה שלמה ושאין מכות על השלדה שעלולות להצביע שהכלי נפל או היה מעורב בתאונה.
  • תבקשו לראות את היסטוריית הטיפולים ותוודאו שכל הטיפולים בוצעו מלואם ובזמן.
  • אל תפחדו לשאול שאלות, בעל האופנוע מנסה למכור לכם, אם משהו לא נראה לכם תגידו, זכותכם לא לקנות!
  • לפני שמניעים את האופנוע חשוב לוודא שאתם נמצאים על משטח ישר. בדקו את מפלס וצבע השמן באופנוע. צבעו של השמן יכול להצביע על מצב של הכלי.
    • שמן חדש מאוד, באופנוע שביצע טיפול לפני עשרות אלפי ק"מ, מצביע על כך שהוסיפו לאחרונה שמן, תנסו להבין למה.
    •  שמן כהה מאוד עם ריח חזק של שרוף = כלי שלא טופל לאחרונה.
    •  שמן עם שבבי מתכת = בלאי למנוע. 
    • שמן חלבי בעל מרקם דומה לטחינה = עבוב של שמן ומים.
  • תבדקו את מפלס המים ואת צבעם. מים בצבע לא נכון או מים מזוקקים הם סימן לא לקנות את הכלי.
  • בדקו את מפלס נוזל הבלמים.
  • הניעו את הכלי והמתינו עד שיתחמם בלי לתת גז והתבוננו באגזוז. עשן = סימן לא טוב.
  • בדקו שכל האורות תקינים ושבלוח השעונים אין נורות אזהרה או כתובים חריגים.
  • בדקו את הצמיגים – תאריך ייצור, מצב הצמיג (אינדיקטור שחיקה ושהצמיג לא יבש).

 

נסיעת מבחן

אם אתם סומכים על יכולות הנהיגה שלכם ויצא לכם קצת לרכוב על אופנועים מחוץ לטסט, מצוין. אם לא, אנו מציעים שתיקחו איתכם חבר מנוסה שיעשה נסיעת מבחן לאופנוע. בדקו את הדברים הבאים:

  • סעו בנסיעה רגועה ותשימו לב שהמנוע לא קופץ, מקרטע או מגמגם.
  • בכביש מהיר ובדקו שכל ההילוכים עוברים ושאין רעשים חריגים. במהירות 70 קמ"ש לחצו את ידית הקלאץ', הורידו את היד מהמצערת ובדקו שאין וויברציות חריגות.
  • במהירות 40 קמ"ש, במקום פתוח ללא שיפועים ותנועה הורידו למספר שניות את הידיים מהכידון ובדקו שהאופנוע ממשיך לנסוע ישר.

 

בדיקה אחרונה

לאחר שבדקתם את הכלי ומצאתם שהוא מתאים אנו ממליצים לבצע בדיקת קנייה במוסך שאתם סומכים עליו. עדיף לשלם כמה מאות עכשיו למוסך מאשר אלפים אחר כך.

לקבלת הצעת מחיר
מבצע מיוחד לבאים דרך האתר
מאמרים אחרונים
עקבו אחרינו