איך שומרים על חיי המצבר אם לא משתמשים הרבה באופנוע

מצבר האופנוע שלנו הוא בין החלקים היותר מוכרים, בייחוד מכיוון שאם הוא לא עובד – אנחנו פשוט לא יכולים להניע את האופנוע, ובהתאם גם שאר המערכות החשמליות באופנוע לא תעבודנה. במקרים רבים, בעיה במצבר תופסת אותנו לא מוכנים, ואנו נאלצים להזמין גרר שייקח את האופנוע המושבת אל המוסך.

 

אופן פעולת המצבר

המצבר בנוי בטכנולוגיה של טעינה עצמית, ומבוסס על אינטראקציה כימית של לוחות עופרת בתמיסה של חומצה גופרתית. מבלי להלאות בפרטים מדעיים יתר על המידה – המצבר מתוכנן כך שפעולת המנוע של הרכב גורמת לטעינה מחודשת שלו, ומאפשרת לו אורך חיים ממושך יותר.

מסיבה זו, בעת שאנו שוכחים את האורות דולקים ברכב או באופנוע – הדבר עשוי להביא להתרוקנות המצבר במשך הלילה – שהרי אין פעולה שתטען אותו מחדש. כמו כן, השארת הרכב במשך כמה ימים ללא פעולה (מעל 4 ימים ברוב המקרים), אינה בריאה ועלולה לקצר את משך חיי המצבר.

מצבר - BT7B-4 SL

 

שימוש נמוך באופנוע – והשפעתו על חיי המצבר

המצבר באופן כללי, בנוי כך שהוא נטען ונשמר באופן הטוב ביותר כשאנו משתמשים בו בכל כמה שעות, ומאפשרים את פעולת המנוע למשך תקופה ממושכת. חלק מהאנשים מחזיקים אופנוע שבו הם משתמשים בכל כמה ימים או רק בסופי שבוע – וזה יכול לפגוע בחיי המצבר. מסיבה זו, חשוב להשתמש באופנוע או לפחות להניע אותו – כמעט כל יום, ולא לתת לו לעמוד מספר ימים כשהוא אינו פועל.

 

טיפים להתנהלות נכונה עם המצבר

המצבר כאמור, הוא אחד החלקים היותר מוכרים באופנוע, וזאת בעיקר מהסיבה שהוא עלול לגרום בעיות מעיקות למדי. רובנו מכירים את הסיטואציה שבה אנו לא מסוגלים להניע את האופנוע, ולעתים זה קורה במקומות ובשעות הכי בלתי רצויות לנו. מעבר לשימוש תדיר באופנוע – מה עוד ניתן לעשות על מנת להקטין את הסיכוי למצבים שכאלו?

 

העדפת אופנוע עם "קיק"

חלק מהאופנועים מצוידים ב"קיק", הלוא היא רגלית הנעה שבאמצעותה אנו יכולים להניע את הקטנוע בדריכה מהירה כלפי מטה. למעשה, כשיש לנו קיק – אנו לא צריכים את המצבר לצורך הנעת האופנוע, ולכן תמיד מומלץ לבחור באופנועים או קטנועים המצוידים בפיצ'ר השימושי הזה.

 

בדיקת המצבר בכל כמה חודשים

למכונאים יש מכשירים המאפשרים להם למדוד את עוצמת הטעינה של המצבר, ומכך להסיק על אורך החיים הצפוי לו. כשאנו מחזיקים מצבר לאופנוע שאינו חדש, מומלץ לבדוק את רמת הטעינה שלו בכל שלושה או ארבעה חודשים – ובכך להקטין את הסיכוי שניתפס בלתי מוכנים.

 

קניית בטרייה ניידת

כיום ניתן לרכוש סוללות נטענות קטנות, שאותן נוכל להחזיק בתא המטען של האופנוע בצורה קבועה, או לשאת איתנו בכל נסיעה. הסוללות הללו מכילות כבלים המתחברים למצבר, ומאפשרות הנעה גם כשהמצבר שלנו שבק חיים. החזקת סוללה שכזו באופן קבוע – חוסכת לנו מאות שקלים בעת הזמנת גרר, ולכן מומלצת לכל בעל אופנוע, קטנוע או רכב.

 

רכישת מצבר איכותי

מן הסתם, רכישת מצבר איכותי תבטיח לנו סיכוי נמוך יותר לבעיות, ואורך חיים ממושך יותר. כיצד ניתן לדעת שהמצבר הוא איכותי ותקין? ובכן בתור התחלה – אנו יכולים לבחור בפירמה מוכרת ובעלת מוניטין בתחום המצברים, ועל כך ניתן להתייעץ עם מכונאי אמין שעליו אתם סומכים. גם במידה והמצבר עולה יותר מאשר מצבר של פירמה אחרת, מומלץ לכם להעדיף תמיד מצבר של פירמה איכותית!

 

הכי פשוט – למדו את המכניקה

כל בעל אופנוע צובר ניסיון במהלך השנים, והופך להיות מודע לבעיות שונות – וגם לצורות הטיפול האפשריות בהן. הקפידו ללמוד מכל מקרה את הפרטים הרלוונטיים, כך שתוכלו להתנהל אחרת בפעם הבאה.

אנשים שנוטים "להקטין ראש" ולהשאיר את הפרטים הטכניים לבעלי המקצוע בלבד – פשוט ישלמו יותר, ויחוו יותר עוגמת נפש וטרטורים.

לעתים, אתם בעצמכם יכולים לפתור בעיות שונות – הקשורות למצבר בצורה ישירה או עקיפה. דוגמה לכך, היא החלפת פיוז שרוף שלמעשה אין פשוטה ממנה, ולרוב כל שהיא דורשת הוא מברג לפתיחת המכסה.

יחד עם זאת חשוב לציין, שמומלץ לטפל בבעיות שונות רק כשאתם יודעים מה אתם עושים. וגם אם פתרתם בעיה מסוימת באופן זמני – תמיד מומלץ לקפוץ למוסך כדי לקבל אישור, ולבדוק שאין עוד פעולות שיש לבצע.

לקבלת הצעת מחיר
מבצע מיוחד לבאים דרך האתר
מאמרים אחרונים
עקבו אחרינו